GTK:n asiakkaiden tyytyväisyys yhteistyöhön vahvistui
Asiakkaiden tyytyväisyys Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) palveluihin ja yhteistyöhön on entistä vahvempaa. Uuden asiakassuhdetutkimuksen tulokset kertovat asiakastyytyväisyyden parantuneen edelliskerrasta lähes kaikilla osa-alueilla. Erityisesti GTK:n asiantuntemus, luotettavuus ja työn laatu saavat asiakkailta myönteistä palautetta.

Asiakassuhdetutkimuksessa asiakkaat arvioivat GTK:n mainetta, toimintaa, palveluiden laatua, vastuullisuutta sekä viestintää.
GTK:n asiakkaiden kokonaistyytyväisyys (CSI) on erittäin hyvällä tasolla. Täysin ja hyvin tyytyväisten vastaajien osuus on nyt 85 %. Tämä on parannus edelliseen tutkimuskertaan verrattuna (2023: 74 %). Asiakaspalvelu ja työn laatu ovat asiakkaille merkityksellisiä yhteistyön kannalta, ja tyytyväisyys näihin osa-alueisiin on kasvanut.
Asiakkaat yhä useammin myös suosittelisivat GTK:ta yhteistyökumppaneilleen. Suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku on 60, mikä on erinomainen tulos. Suositteluhalukkuus on lisäksi kasvanut (2023: 57) ja on nyt vertailtavan mittaushistorian korkeimmalla tasolla.
Tuloksia tarkasteltaessa on hyvä huomioida, että vastaajien määrä oli jonkin verran pienempi kuin edellisessä tutkimuksessa vuonna 2023.
Tutkimustiedosta hyötyjä kehittämiselle ja vastuullisuudelle
Suurin osa (74 %) asiakkaista kokee, että yhteistyö GTK:n kanssa on tuonut uusia innovaatioita ja ratkaisuja, joita on voitu hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämisessä. GTK:n tuottaman tutkimustiedon hyödyllisyys saa asiakkailta edelleen vahvaa tunnustusta, samoin kokemus siitä, että tutkimustieto tukee yrityksen päätöksentekoa.
Vuodesta 2023 alkaen tutkimuksessa on selvitetty myös asiakkaiden näkemyksiä vastuullisuudesta. Vastuullisuuden merkitys on selkeä: kaikki vastaajat ovat täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat omalle organisaatiolle tärkeitä. Samalla GTK:lta odotetaan enemmän tukea oman toimialan vastuullisuuden kehittämiseen tutkimustiedon avulla.
Kehittämiskohteita: asiakastarpeiden ymmärtäminen ja aktiivinen viestintä
Vaikka tulokset ovat erinomaisia, tutkimus nostaa esiin myös tärkeitä kehittämiskohteita. Osa asiakkaista toivoo, että GTK tunnistaisi asiakaskohtaiset tarpeet entistä paremmin ja kiinnittäisi huomiota toimitusten täsmällisyyteen. Näillä osa-alueilla on jo tapahtunut edistystä, ja tätä suuntaa halutaan vahvistaa.
Asiakkaat toivovat myös aktiivisempaa yhteydenpitoa ja enemmän viestintää palveluista. Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys on kasvanut viime tutkimuskerrasta.
“Tulokset kertovat, että toimintamme on vahvalla pohjalla, mutta matka jatkuu. Haluamme edelleen vahvistaa asiakaslähtöistä kulttuuria, jotta ymmärrämme asiakkaidemme tarpeet paremmin ja varmistamme positiivisen asiakaskokemuksen jokaisessa kohtaamisessa”, sanoo asiakasratkaisujen johtaja Antti Nummi GTK:lta.
Asiakassuhdetutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy loppuvuodesta 2025. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina. Vastaajien otanta koostui GTK:n kotimaisista ja kansainvälisistä asiakkaista.
Lisätietoja
Antti Nummi, johtaja, asiakasratkaisut
Geologian tutkimuskeskus GTK
antti.nummi@gtk.fi
puh. 029 503 2151
GTK:n asiakassuhdetutkimuksen tuloksia
Kokonaistyytyväisyys (CSI)
85 % vastaajista oli täysin tai hyvin tyytyväisiä GTK:hon (2023: 74 %). Erinomainen taso on 65 % tai enemmän.
Suositteluhalukkuus (NPS)
Suositteluhalukkuutta kuvaava Net Promoter Score on 60 (2023: 57). Tulos 40+ on erinomainen.
Yhteistyö ja innovaatiot
74 % vastaajista kertoi, että yhteistyö GTK:n kanssa on synnyttänyt uusia innovaatioita, ratkaisuja tai käytäntöjä liiketoiminnan kehittämiseen (2023: 74 %).
Vastuullisuus
72 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että GTK on tukenut yrityksen kestävyystavoitteiden saavuttamista (2023: 73 %).
