GTK Vuosikatsaus 2020

Poikkeuksellinen vuosi oli myös Geologian tutkimuskeskuksen uuden tulossopimus- ja strategiakauden toteuttamisen ensimmäinen vuosi.

Vuosi 2020 oli GTK:lla koronapandemian aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta monien onnistumisten vuosi. Käynnistimme uuden 2020‒2023 strategiamme toteuttamisen. Tuottamamme geotietoaineisto oli kansainvälisesti arvioituna jälleen maailman kärkeä ja tekoälyn hyödyntäminen on tuomassa lisää mahdollisuuksia tietoaineistojen jalostamiseen. Uusi strategia on tukenut yhä asiakaslähtöisempää toimintatapaa myös poikkeusvuonna. Projektitoiminnassa saatettiin loppuun 10 vuotta kestäneet Suomen happamien sulfaattimaiden kartoituksen maastotyöt. Toimintaympäristön muutos sai myös uudistamaan projektitoiminnan käytäntöjä. GTK:ssa tehtiin lisäksi useita merkittäviä investointeja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, kuten Koillismaan syväreikä -projektiin ja GTK Mintecin kehittämiseen.

Alla koottuna tärkeimpiä nostoja toimintavuodestamme 2020.

Tutustu myös:

GTK:lla on hyvä strategia, ja suuntaviivat ovat selvät. Maailma tarvitsee kestävästi ja eettisesti hyödynnettyjä kallioperän mineraaleja ja metalleja. Samalla kierrätystä kehitetään. Geologisella osaamisella voidaan vastata globaalien megatrendien haasteisiin. – Juha Ylimaunu, GTK:n johtokunnan puheenjohtaja

Näin vaikutamme

GTK:n vuosikatsaukset